Wystawa “Vivian Maier – In her own hands” w Tarnowie
Kolejną polską ekspozycję zdjęć tej niezwykłej amerykańskiej fotografki, pochodzących tym razem z kolekcji Vivian Maier/Maloof Collection, podziwiać można w Tarnowie w Centrum Sztuki Mościce, Sala Hol (poprzednia odbyła się w 2014 r. w warszawskiej Leica Gallery). Składa się na nią 35 fotografii (28 cz-b. i 7 kolorowych) wybranych z jej ogromnego dorobku.
Vivian Maier (1926 – 2009) cale życie pracowała jako niania, a w wolnych chwilach fotografowała ulicę, ludzi, przedmioty, pejzaże. Pozostawiła po sobie ponad 100 tys. zdjęć, jednak jej spuścizna do niedawna pozostawała nie tylko nieznana, ale nawet nie istniały żadne powiększenia z jej negatywów. Zmieniło się to dopiero w 2007 r. za sprawą przypadkowego zakupu na aukcji skrzyni z negatywami artystki, dokonanego przez młodego historyka z Chicago, Johna Maloofa.
Większość spośród zdjęć wykonanych przez Vivian Maier przedstawia zwykłych ludzi, których od lat 1950. fotografowała przede wszystkim na ulicach Nowego Jorku i Chicago. Autorka zdjęć nie uczyła się nigdzie robić zdjęć, a swych fotografii nie pokazywała nawet bliskim. A jednak współcześni kuratorzy, krytycy sztuki i kolekcjonerzy porównują jej fotografie do prac takich mistrzów, jak Elliot Erwitt, Jacques Lartigue, Diana Arbus, Garry Winogrand.
Na początku lat 70. Vivian Maier zwróciła się ku fotografii kolorowej. Zmianie techniki towarzyszyła zmiana praktyki, gdyż odtąd fotografka korzystała już z aparatu marki Leica. Był on lekki i wygodny, w odróżnieniu od używanego wcześniej Rolleiflexa. Vivian Maier nie nadawała tytułów swoim zdjęciom. Informacje na temat miejsc lub dat pochodzą z odręcznych notatek znalezionych w jej archiwach.
Jej prace wystawiały muzea w Paryżu, Nowym Jorku, Londynie, a wystawy jej zdjęć pobijają rekordy popularności.
Twórczości i osobie autorki poświęcony jest film Johna Maloofa „Szukając Vivian Maier”, którego 2 projekcje odbędą się podczas trwania wystawy.
Wystawa czynna do 26 maja 2017.