Wydarzenia
Gliwickie sympozjum – Lata 80. XX wieku w fotografii polskiej
W końcu maja 2022 r. w Czytelni Sztuki Muzeum w Gliwicach odbyła się dwudniowa sesja naukowa pt. Lata 80. XX wieku w fotografii polskiej. Powiew wolności. Strategie twórcze – między reportażem, dokumentalizmem a inscenizacją. Jej kurator, dr Krzysztof Jurecki, określił cel sympozjum jako zdefiniowanie specyfiki i najważniejszych dokonań w zakresie fotografii dokumentalnej/reportażowej oraz neoawangardowej i inscenizowanej dekady lat 80., która była bardzo interesującym okresem szczególnie w obszarze fotografii traktowanej jako zapis rzeczywistości. Przy pomocy fotografii utrwalano przemiany społeczno-polityczne, w tym przede wszystkim strajki oraz brutalizację działań aparatu represji w latach stanu wojennego.
W tym czasie rozwijał się nie tylko dokument i reportaż, ale podjęta została ponownie próba definicji ruchu neoawangardowego. Aktywnie działali też krytycy (Urszula Czartoryska, Jerzy Busza, Ryszard Bobrowski) i historycy. W latach 80. powstawały dwie kolekcje fotografii: w Muzeum Sztuki w Łodzi (Urszula Czartoryska) i w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (Adam Sobota). Był to także czas prezentacji ważnych wystaw fotografii polskiej za granicą: w ICP w Nowym Jorku i w paryskim Muzeum Pompidou. Lata 80. to także czas krystalizacji postaw artystycznych czy zmian w twórczości takich fotografów, jak Jerzy Lewczyński, Zofia Rydet, Wojciech Prażmowski, Natalia LL, Ewa Partum, Teresa Gierzyńska, grupa Łódź Kaliska oraz innych, którzy czekają na swoje odkrycie.
Podczas sesji wygłoszono kilkanaście referatów, odbyły się też panele dyskusyjne. Materiały z sesji opublikowane będą w książce, która ukaże się w 2023 roku.
CZUŁA UWAGA. Urszula Czartoryska wobec fotografii
Do 5 września 2021 czynna była w łódzkim Muzeum Sztuki (ms² przy ul. Ogrodowej 19) wystawa prezentująca postać i dokonania Urszuli Czartoryskiej, wybitnej kuratorki i krytyczki sztuki, przez większą część swojego zawodowego życia związanej z Muzeum Sztuki. Utworzyła tam Dział Fotografii i Technik Wizualnych oraz zbudowała kolekcję fotografii, tworzoną z wyczuciem pulsu współczesności i zrozumieniem dynamicznych przemian w obrębie kultury wizualnej, a także specyfiki indywidualnych procesów twórczych. Kolekcja odzwierciedla kluczowe momenty w historii fotografii oraz zmieniającą się rolę tego medium.
Z liczącej ponad 3000 dzieł kolekcji wybrano na wystawę 170, ukazując ciągłość poszukiwań artystycznych i rozwoju wybranych postaw twórczych od końca XIX do początku XXI wieku. Tytuł wystawy pochodzi z tekstu Czartoryskiej. Określa postawę twórczą i badawczą, która wiąże się z czujnością, otwartością i zaangażowaniem.
Ekspozycja zbudowana jest wokół czterech wątków, które szczególnie interesowały Czartoryską jako badaczkę. Tytuły tych części zostały zaczerpnięte z jej tekstów. W rozdziale Fotografia zakwestionowana prezentowane są eksperymenty i poszukiwania artystów oraz artystek badających napięcie między fotografią i rzeczywistością. Kwestionują oni przezroczystość i obiektywność obrazu fotograficznego. czytaj więcej +
OSTRZEJ WIDZIEĆ. Fotoreportaże „ITD”1960-1990
W stołecznym Domu Spotkań z Historią do 5 września 2021 oglądać można było wystawę ukazującą trzy dekady życia Polaków w PRL-u zapisane na zdjęciach wybitnych fotoreporterów współpracujących z czasopismem studenckim „ITD”.
Tygodnik „ITD” był pismem społeczno-kulturalnym adresowanym do środowiska studenckiego i młodej inteligencji, ukazującym się od 1960 do1990 roku. Ważną rolę odgrywała w nim szata graficzna, a zwłaszcza fotografia — w każdym bez wyjątku wydaniu publikowano fotoreportaż. Debiutowało tam kilka pokoleń fotografików, których dorobek określony został szkołą reportażu „ITD”.„Nigdy po roku 1990 fotoreportaż nie odgrywał już w Polsce takiej roli, jak w szarych czasach PRL — mówi kurator wystawy Krzysztof Wójcik, w przeszłości także fotoreporter gazety. – Wbrew intencjom władzy i wszelkim przeciwnościom fotoreporterzy „ITD” stworzyli kapitalny fotograficzny dokument tamtych czasów”. To właśnie oni starali się widzieć ostrzej, podejmować ważną tematykę społeczną i przemilczane tematy niewygodne dla władzy. czytaj więcej +
Seminarium ARS GRAPHICA Polska – prezentacja nr 2 Dagerotypu
Serdecznie zapraszamy 31 maja o godz. 18.30 do udziału w seminarium organizowanym przez Ars Graphica Polska, które odbędzie się za pośrednictwem platformy Zoom. W programie spotkania m.in. prezentacja aktualnego numeru pisma DAGEROTYP. Studia z historii i teorii fotografii.
Seminarium będzie miało charakter otwarty, więc wcześniejsza rejestracja nie jest wymagana.
Invitation for the first Ars Graphic
Poniżej przesyłamy link do spotkania oraz jego program. czytaj więcej +