Wydarzenia
Wielka Wojna na Wschodzie (1914–1918). Od Bałtyku po Karpaty
Otwarta na początku listopada 2014 r. w warszawskim Domu Spotkań z Historią ekspozycja, której scenariusz przygotował Tomasz Kuba Kozłowski (kolekcjoner, znawca tematyki kresowej, od 2007 roku prowadzący w DSH cykl spotkań „Opowieści z Kresów”), prezentowała Wielką Wojnę na Ziemiach Wschodnich dawnej Rzeczypospolitej – terenach współczesnej Litwy, Łotwy, Białorusi i Ukrainy. Bazą źródłową wystawy stanowiły zbiory autora, liczące kilkadziesiąt tysięcy obiektów z końca XIX i początku XX wieku.
Na ekspozycję złożyło się ponad 250 reprodukcji i oryginalnych obiektów z lat 1914–1918 ze zbiorów autora, m.in. unikatowe zdjęcia, pocztówki, dokumenty, mapy.
Na stanowiskach multimedialnych można było obejrzeć pokazy slajdów i fragmenty wojennych filmów dokumentalnych (w tym kolorowanych), a także zdjęcia stereoskopowe z frontu zachodniego oraz posłuchać nagrań dźwiękowych – korespondencji żołnierskich z frontu.
I wojna światowa kojarzona jest przede wszystkim z frontem zachodnim. Utrwalają ten przekaz spektakularne fotografie. Tymczasem w pierwszym roku wojny walki toczyły się w Prusach Wschodnich, Królestwie Polskim i Galicji Zachodniej. Latem 1915 linia frontu zaczęła przesuwać się na wschód, ciągnąc się od Bałtyku po łuk Karpat. Zacięte walki toczyły się na litewskich pustkowiach i nad jeziorami Wileńszczyzny, w dolinach dopływów Dniestru w Galicji, dzikich Karpatach, jarach Bukowiny i Besarabii.
Celem wystawy nie było jednak przypomnienie przebiegu działań wojennych, ale przedstawienie funkcjonowania machiny wojennej, życia na froncie i terenach przyfrontowych – także w najbardziej codziennych aspektach – oraz skutki wojny dla ogarniętych nią ziem i ludności cywilnej. czytaj więcej +
Miasto na szklanych negatywach. Warszawa 1916 w fotografiach Willy’ego Römera
Wystawa ta, pokazywana przed pięciu laty w warszawskim Domu Spotkań z Historią, odbyła się ponownie – tym razem w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich, przy ul. Brackiej 25. Można ją było oglądać do końca listopada 2014.
Na wystawę złożyło się blisko 100 zdjęć znanego niemieckiego fotoreportera, Willy’ego Römera, który w czasie I wojny światowej jako żołnierz niemieckiej armii znalazł się w Warszawie. Utrwalone na szklanych negatywach fotografie to niezwykle cenny zapis historii miasta, które w tym czasie odzyskuje pozycję stolicy. Ze zdjęć wyłaniał się wielowymiarowy obraz Warszawy: widać było zarówno znane, historyczne budynki, które stały się siedzibą nowych władz miasta, jak i biedę żydowskich dzielnic oraz codzienność w okupowanej przez Niemców stolicy.
Zdjęcia podzielono tematycznie. Pierwsza część pokazywała Warszawę, odzyskującą stołeczne znaczenie. Drugi rozdział, i zarazem główna część ekspozycji, był to obraz Warszawy ze straganami, żydowskimi handlarzami; miasta pełnego zaułków i barwnych postaci. Warszawski folklor i biedota wyjątkowo fascynowały Römera; na zdjęciach autor nie pokazywał wielkomiejskiego życia. Utrwalone na szklanych negatywach sceny uświadamiały, jak trudna była sytuacja mieszkańców Warszawy dotkniętej zarządzeniami niemieckimi, drożyzną, bezrobociem i trudnościami z zaopatrzeniem. czytaj więcej +
Gdański wehikuł czasu: Zamczysko, Osiek, Stare Miasto (cz. 2)
Wystawa, otwarta 22 października 2014 w budynku Biblioteki Gdańskiej PAN, była rozwinięciem i kontynuacją koncepcji przedstawionej na wcześniejszej wystawie plenerowej. Tym razem ukazano Stare Miasto poprzez pryzmat życia ludzi tam mieszkających, których losy na trwałe wpisały się w jego wizerunek i ukształtowały jego oblicze.
Obydwie prezentacje, zarówno wcześniejsza plenerowa, jak i stacjonarna, miały za zadanie ukazać dzielnicę znaną i nieznaną zarazem, piękną, a czasem zapomnianą. Obrazowały, jak różni się historyczne Stare Miasto od dzisiejszego, ale też podkreślały znaczenie i rozkwit starej dzielnicy w związku ze współczesnym myśleniem o niej jako o kolebce Gdańska.
Książki, grafiki, zdjęcia, dokumenty życia społecznego powstałe na przestrzeni wieków, a będące częścią zbiorów Biblioteki, prowadziły ulicami Starego Miasta, Osieku i Zamczyska. Migawki z życia ulicy poszerzyły to rozumienie o wizję jej minionego, jak i obecnego piękna i charakteru. Obie ekspozycje “Gdańskiego wehikułu czasu” miały pokazać i przypomnieć, że dziedzictwo Gdańska jest dobrem, o które trzeba dbać i którym warto się chwalić.
Wystawa czynna była do 19 grudnia 2014 r.
Było Miasto. Jest Miasto. Powstańcza Warszawa w obiektywie Sylwestra Brauna -“Krisa”.
Od 3 października 2014 na dziedzińcu Muzeum Armii Krajowej w Krakowie można było oglądać Warszawę sfotografowaną przez Sylwestra „Krisa” Brauna podczas Powstania Warszawskiego. Wśród 60 fotografii znalazły się również zdjęcia – ikony. Jednym z najbardziej znanych ujęć było to, które przedstawia ciemną chmurę wokół trafionego pociskiem budynku Prudentialu.
Na wystawie znalazły się także zdjęcia pokazujące płonący kościół św. Krzyża, barykady na Nowym Świecie czy panoramy zniszczonego Śródmieścia, jak również fotografie warszawiaków: oddziału powstańczego na ul. Jasnej, harcerzy obsługujących powstańczą pocztę polową, mieszkańców wydobywanych z gruzowisk i ewakuujących się z miasta. czytaj więcej +