Wydarzenia
„Obrazy w kolorach – Wacław Nowak” – wystawa w Krakowie
W Galerii ZPAF (ul. św. Tomasza 24) od 17 listopada 2017 można oglądać prezentację kolorowych fotografii znakomitego artysty krakowskiego Wacława Nowaka (1924–1976), nigdy dotąd nie pokazywanych.
Artysta znany jest głównie z fotografii eksperymentalnej, ukierunkowanej na badanie medium (prace pokazywane na wystawie Fotografia subiektywna w 1968 oraz Fotografowie poszukujący w 1971 roku). W latach 1964–1970 wykładał fotografię na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie.
W 1966 roku na zamówienie tygodnika „Paris Match” zrealizował reportaż z obchodów Milenium Chrztu Polski w Częstochowie, Gnieźnie i Poznaniu. W tym samym roku skonstruował według własnego pomysłu urządzenie stroboskopowe do fotografowania w ruchu.
Realizował serie eksperymentalnych fotografii aktu kobiecego. W 1968 roku wraz ze Zbigniewem Łagockim i Wojciechem Plewińskim założył grupę Domino (późniejsza Grupa Trzech).
Obecna wystawa ukazuje mające charakter notatek kolorowe zdjęcia pejzaży górskich, zabytków architektury drewnianej, widoków z Krakowa, a także fotografie wykonywane na zamówienie (między innymi zdjęcia ośrodków wczasowych dawnej Huty im. Lenina, fabryk i rafinerii).
Ekspozycja powstała w ramach projektu Cyfrowe Muzeum ZPAF Okręg Krakowski (www.zpafok.pl).
Wystawa czynna do 10 grudnia 2017.
Międzynarodowe sympozjum “Fotografia a rzeczywistość: między kreacją a reprodukcją”
Kolejne sympozjum zorganizowane w dniach 5 – 6 października 2017 na częstochowskiej Akademii im. Jana Długosza przez Zakład Komunikacji Wizualnej tej uczelni poświęcono tematyce wzajemnych odniesień fotografii i rzeczywistości, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i poprzez ukazanie ich na przykładzie konkretnych realizacji fotograficznych. Wśród autorów wystąpień znaleźli się dydaktycy z uczelni polskich i czeskich, jak i polscy, czescy i słowaccy krytycy fotografii.
Materiały z sympozjum opublikowane zostaną w zeszytach naukowych AJD.
Fotografia Kolekcjonerska – cykl listopadowych aukcji w Warszawie
W rezultacie połączenia się dwu największych tego typu przedsięwzięć na polskim rynku fotograficznym – Aukcji Fotografii DESA Unicum i Fotografii Kolekcjonerskiej Artinfo.pl. zorganizowano w dniach 14 -15 listopada 2017 trzy odsłony aukcji Fotografia Kolekcjonerska: Sławy, Gwiazdy, Osobowości; Awangarda Artystyczna oraz Tradycjonalizm, Piktorializm, Reportaż. Aukcję poprzedziła ekspozycja prac w siedzibie Domu Aukcyjnego DESA Unicum.
Podczas aukcji Awangarda Artystyczna licytowano m.in. zdjęcia Natalii LL, Ewy Partum, Zbigniewa Dłubaka, heliografię Zdzisława Beksińskiego, abstrakcyjne fotografie Marka Piaseckiego i Bronisława Schlabsa, ekspresyjne autoportrety Witkacego czy jedną z konceptualnych prac Eustachego Kossakowskiego „Światło w korytarzu / Lumiere dans le couloir” z 1980 roku. Prace Zofii Rydet ze słynnego cyklu „Zapis socjologiczny” znalazły się na aukcji Tradycjonalizm, Piktorializm, Reportaż.
Na aukcji Sławy, Gwiazdy, Osobowości znalazło się m.in. kultowe zdjęcie Marylin Monroe z kolekcji należącej niegdyś do jej fotografa Miltona Greene’a, ponadto prace Gordona Parksa – pierwszego czarnoskórego fotografa pracującego dla magazynu Vogue (niedawno odbyła się jego monograficzna wystawa w Zachęcie „Gordon Parks: Aparat to moja broń”).
Listopadowy cykl aukcji fotografii kończy się 15 listopada charytatywną licytacją fotografii Projekt „Marzenie”. Całkowity dochód z tego wydarzenia zostanie przeznaczony na realizację marzeń dzieci, cierpiących na choroby zagrażające ich życiu.
Konferencja „Odwracanie wzroku. Potrzeba widzialności i fotografia”
W dniach 7-8 listopada 2017 w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie odbyła się konferencja naukowa, której problematyka, podobnie jak podczas dwóch poprzednich edycji, dotyczyła zagadnień związanych z kwestią spojrzenia wymykającego się reżimom wizualnym.
Tytułowe „odwracanie wzroku” można w tym kontekście rozumieć dwojako. Po pierwsze w formie niechęci do patrzenia, spowodowanej różnego rodzaju czynnikami – odrazą, szacunkiem lub obojętnością. Po drugie – jako swoiste przywracanie spojrzenia wyrugowanego na marginesy widzialności.
Osią konferencji stała się analiza możliwości wizualnych i znaczeniowych przesunięć w obszarze fotografii w jej artystycznym oraz praktycznym wymiarze. Zagadnienia poruszane podczas konferencji nie dotyczyły jedynie obrazów fotograficznych, ale również wszystkich aspektów i czynności, które je poprzedzają oraz tego, jak stają się widzialne w obszarze społecznym.
Celem konferencji było nie tylko pogłębienie analizy problematyki wizualności, lecz przede wszystkim próba odpowiedzi na pytanie, czy współcześnie fotografia, wraz z całym jej systemem hierarchizacji oraz klasyfikacji, rzeczywiście pozwala powiedzieć coś nowego oraz istotnego na temat sposobów konstruowania i dekonstruowania porządków, w których jest ulokowana, a tym samym możliwości ich przekraczania.
Organizatorzy: Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki; przy współpracy Muzeum Historii Fotografii w Krakowie.