Publikacje

Album „NIEDENTHAL”

Pokłosiem przekrojowej wystawy Chrisa Niedenthala, która prezentowana była do 4 czerwca 2023 w Domu Spotkań z Historią i cieszyła się wielkim zainteresowaniem, jest okazały album, przedstawiający ponad 200 zdjęć z lat 1973–2022 i podsumowujący 50 lat pracy Niedenthala – fotografa legendy, laureata World Press Photo, współpracownika najważniejszych światowych magazynów:  „Newsweek” i „Time”.

Jego zdjęcia pprzedstawiające życie w krajach bloku wschodniego publikowane były m.in. w „Sternie”, „Geo”, „Der Spiegel” i „Paris Match”. Był jedynym zagranicznym fotoreporterem, który utrwalił pierwsze dni strajku w Stoczni Gdańskiej. Dokumentował działalność przyszłych laureatów Pokojowej Nagrody Nobla: Lecha Wałęsy i Michaiła Gorbaczowa.

Chris Niedenthal urodził się w 1950 roku w Londynie, w rodzinie polskich emigrantów. W wieku 23 lat przyjechał na kilka miesięcy do Polski i został tu na stałe. Pracował jako fotoreporter prasowy, początkowo był wolnym strzelcem i dokumentował Polskę Gierka. W latach 1974–1978 robił materiały m.in. dla niemieckich pism: tygodnika „Stern” i miesięcznika „Geo” oraz dla szwedzkiego dziennika „Expressen”. czytaj więcej +

Ukazał się nr 3/4 (27/28) DAGEROTYPU “Fotografia i muzeum”

W lipcu 2022 r. ukazał się dawno oczekiwany kolejny numer rocznika “Dagerotyp”, którego tematem wiodącym jest “Fotografia i muzeum”.

Temat oczywisty, narzucający się, wielokrotnie poruszany, a jednocześnie skomplikowany poprzez wielość możliwych interpretacji i perspektyw oraz zmienność danych – pisze M.Grąbczewska we wstępie do numeru.

Relacja pomiędzy fotografią i instytucjami powołanymi do jej gromadzenia, czyli przede wszystkim muzeami i archiwami, jest od początku niejednoznaczna i trudna do zdefiniowania, inaczej niż w przypadku pozostałych dziedzin sztuki czy rzemiosła. Badając przyczyny tej sytuacji zaproponowaliśmy autorom rozważenie, na ile jej przyczyny tkwią w naturze fotografii nieustannie redukującej bądź eskalującej znaczenia zawarte w otaczającej rzeczywistości. czytaj więcej +

Nr 2/26/2019 DAGEROTYPU “Fotografia i władza”

Motywem wiodącym drugiego numeru nowej edycji pisma DAGEROTYP. Studia z historii i teorii fotografii  jest “Fotografia i władza”.

Potrzeba spojrzenia na problematykę władzy w szerszy sposób, wykraczający poza kontekst politycznej dominacji, silnie się już uobecniła i zrealizowała we współczesnej humanistyce. Rozpoznawaniu kondycji naszych czasów, tezom o niewydolności demokracji, towarzyszą konstatacje o kryzysie obrazów. Napięcie narastające na osi władza-fotografia wydaje się być problemem kluczowym dla badań nad współczesną kulturą wizualną.

W tym numerze „Dagerotypu” autorzy reprezentujący różne dziedziny – historię sztuki, antropologię czy kulturoznawstwo – podejmują refleksję nad tym, jak strategie fotograficzne lokują się wobec skomplikowanej sieci zależności władzy, historii i pamięci. SPIS TREŚCI

Monika Piotrowska: “Życie alternatywne. Amatorzy i zawodowcy w fotografii poznańskiej od 1839 do 1945 roku”

Jest to przede wszystkim opowieść o losach ludzi fotografii w mieście, które dzięki ich działalności od początku nie było „ani prowincją, ani nawet dobrze rozwijającym się ośrodkiem. Pośród miast, które przed zaborami leżały w granicach Polski, Poznań należał do awangardy!” – podkreśla autorka. Opracowanie zawiera ponad 120 zdjęć, w tym obrazy codzienności Armii Polskiej we Francji utrwalone przez Tadeusza Cypriana, weduty Poznania podczas powodzi uchwycone przez Balbinę Mirską i perełkę – akt Zofii Stelmachówny, jedynej niezależnej fotografki poznańskiej w międzywojniu, która zdobyła pozycję artystki.
Mnóstwo w niej odkryć, takich jak np. dwudziestotrzyletni związek z Poznaniem rodziny Jacobich i jakość spuścizny, którą po sobie zostawili Sigismund, Lotte i Ruth. Albo rozmach, z jakim członkowie świeżo utworzonego Photographischer Verein zu Posen (Poznańskie Stowarzyszenie Fotograficzne) powtarzali eksperyment Roentgena, wyprzedzając w tym berlińczyków. Zdumienie budzi doskonale zachowany zbiór fotografii braci Zielińskich – szczerych, bezpośrednich, które opowiadają o życiu rodziny przez trzy pokolenia.
„Książka nie pretenduje do miana opracowania historii poznańskiej fotografii – pisze autorka.- Przedstawiam opowieść o jej życiu społecznym. Fotografowie, nawet bardzo elitarni, z racji umiejętności utrwalania ludzkiej fizjonomii zawsze żyli i żyją blisko społeczeństwa. W obrazie ich środowiska okruch swojej historii odnaleźć może każdy z nas.“

Wydawcą książki jest poznańska oficyna PIX.House